sobota 27. března 2021

Gramofonování II.

Pokračování never-end historie

Neexistuje na světě věc, která by se nedala aspoň trošku vylepšit. Snad kromě páky jednozvratné. Takže kolega ve zbrani Schumacher (v bastlení, ne v profesi), ještě nedávno tak nadšený svým Hi End-ovým gramofonem usoudil, že nastal čas na změnu.



Schumacher píše:

...zjistil jsem, že mikrofoničnost přenosky (citlivost na poklep na raménko) se výrazně sníží, když vložku místo šroubky přilepím oboustrannou pěnovou samolepící pásku. To je zajímavé, jenže otázka co to udělá s rezonancemi.  

   Z vložky, která sama o sobě je velmi lehká, je vyndatelné přídavné závažíčko, pro možnost montáže do různých ramének. S ohledem na protizávaží, rezonanci raménka. Extrémně modelováno, extrémně lehká a pružně uložená vložka by na nějakém frekvenčním rozsahu částečně kmitala s chvějkou, s vlivem na frekvenční charakteristiku. To by bylo velmi nedobré.

   Hlavometrickou simulací mi vychází, že pro omezení citlivosti přenosky na vibrace, by bylo nejvýhodnější co nejlehčí raménko s relativně hmotnou pružně uchycenou vložkou. Když se podíváš na konstrukci vložky Ortofon OM10, bylo by výhodnější doplňkovou hmotnost přidat ne do horní části, kterou je uchycena, ale dolů na samotný korpus vložky. Odhadem mi to vychází tak, že vložku bez závažíčka uchytit páskou, a stejnou hmotnost přidat na její korpus.

   S obdobným efektem jako když jsem direkční moment talíře zvýšil přidáním závaží na obvod. Pružné uložení vložky nebo spíš pružné připojení skořepiny raménka se i používalo pro tlumení rezonance raménka, ale upustilo se od toho jako neúčelného. Používá se jen pružné uchycení protizávaží.          

   Zajímavou geniální konstrukční výjimkou bylo ploché raménko gramofonu NC 470 pro firmu NAD. Pro náš trh nahrazené konvenčním trubkovým raménkem, jen z obchodních důvodů, ploché kuprextitové vypadalo lacině*. Podobně je možné, že pevné uchycení vložky je užíváno proto, že je to konstrukční zvyklost, aniž v úvahu je vzata možnost snížení citlivosti na nežádoucí podněty. Aby to nebylo tak jednoduché, záleží na konstrukci celého gramofonu. Snížení přenosu vibrací z korpusu do raménka může paradoxně vést ke zhoršení odstupu hluku tím, že pružným „odporem“ v jedné cestě šíření vibrací dojde k dekompenzaci. Především u gramofonů s hlučnějším pohonem, což není případ tohohle gramofonu.

*/ Poznámka StK: 
Raménko v NAD gramofonu bylo po mechanické stránce bezproblémové - ale nemělo stínění. V blízkosti nějakého TV nebo MW vysílače bylo slyšet buď bručení a svištění obrazu nebo AM zvuk.
Dnes by se to už nestalo, digitální vysílání  je i po demodulaci na nelinearitě vstupního obvodu předzesilovače nad slyšitelným pásmem. A co neslyším, to neexistuje. [;>)


Ale k věci - jemné doladění rychlosti

   Železný šroubek 5mm, délka 16 mm, podélně posouvá neodymový magnet kostku 12x12 mm v plastové krabičce 16x17X 26mm z GME. Strana přiléhající k talíři zbroušená na kolmo (krabička není přesný kvádr). Šroub s šestihrannou hlavou je vedený matkou přilepenou zevnitř vteřiňákem. Protože magnet je nepatrně menší, krabička po jedné delší straně z a na "stropě" je vyložená tvrdou plastovou fólií ve které se prodává zabalený různý vercajk a elektrovehementy. Plátek fólie je mezi magnetem a šroubem. Dosedací plocha šroubu je zbroušená do kulové plochy, aby dosedala víceméně bodově. Namazaná je protiotěrovou vazelínou, tak i vodící plochy okolo magnetu. 

   Instalace je víčkem dolů, ke gramofonu přilepeným oboustrannou lepící páskou. Budu fotit, proto krabička s víčkem není slepená. Mezera mezi krabičkou a talířem asi 2 mm. Vzdálenost magnetu od talíře asi 4 mm. Na hlavě šroubu nasazená plastová koncovka taktéž koupená v železářství. Magnet vlastní silou na šroubu drží výborně. Výhodou je samosvornost a stranová samo-adjustace. Konstrukce už nemůže být jednodušší. Funguje a vypadá výborně. Kompaktní modul pro všechny gramofony s takovým pohonem a talířem.

   Regulace na 33,3 funguje výborně. Budu muset trimrem v motorku trošku stáhnout rychlost 45, v základu točí trochu rychleji.

   Magnetická levitace funguje výborně. Vzdálenost magnetů náhodou vyšla tak, že talíř na ložisko dosedá jen velmi zlehka. Těžko změřit, odpuzování má progresi, je možné, že v bodu dosednutí je to méně než deset deka.

   Osvědčilo se uchycení desky motorku podložkami oboustranné pěnové lepící pásky. Jednoduché a účinné vylepšení doslova za haléře. Otestoval položením přenosky na podložku na korpusu gramofonu.

Ještě jsem upravil zvedáček aby se neviklal, a seřídil.



   Už mám i jazýčková relé, (na koncový vypínač), ale dám si technický oraz. Mám i jiné domácí povinnosti. Pak sestavím na stole a až, jestli budu mít náladu, do gramofonu.



Mechanika brzdy
Zkouška účinnosti vířivé brzdy








Sestavená vířivá brzda na chasis

"Levitační" magnet na talíři

"Levitační" magnet na chasis


Odtlumení vibrací motorku



Konstrukce a foto Schumacher



3 komentáře:

  1. Ještě drobná úprava.

    Přemístil jsem přepínač rychlosti ze spodku pravého okraje od raménka na spodek levého okraje, za vypínač. S ním i kabel vedoucí od napájení motorku vedoucí pod celým šasi a křížící raménko. Tím odpadl poslední zdroj i když nepatrného zbytkového rušení zvyšující citlivost raménka na brum. Je to lepší než mé původní řešení, stínění původního přívodu. Klíčové je aby vše co by mohlo způsobovat rušení bylo co nejdále od raménka.

    Pro odstup hluku je výhodný pohon lehkým "vysokootáčkovým" motorkem s malým průměrem řemeničky. Nejlépe bezkomutátorovým. Naproti tomu hluk "klasického" pohonu o nízké frekvenci se s ohledem na korekční průběh RIIA omezuje obtížněji.

    Nyní gramofon je prakticky tichý, na úrovní šumu zesilovače s gramovstupem s uváděným odstupem 78 dB.

    OdpovědětVymazat
  2. Což je je krásný úspěch, srovnatelný s profi gramofony v cenám kolem 150 000.- (Kčs!)
    Většina běžnách desek bude nad tímto hlukem a to je vlastně mez smysluplnosti. Brum a hluboké zvuky do produkce pochopitelně nepatří, ale šum...
    Sice taky ne, ale prostě vždy je tam. Už jenom struktura materiálu desky nějaký vyrobí.
    Na bakelitových deskách byl šum mnohem větší. [;>)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi tak nějak. Už jsem se musel plácnout přes ruce, abych neeskaloval. Přesto jsem se dokopal k "postavení" síťového filtru. Filtr z GME, krabice, pár věcí k tomu. Sice jsem nepoznal rozdíl, na to mám příliš levnou aparaturu, jenže k něčmu je, protože současně plní funkci uzemění. Zem "šasi" gramofonu propojenou se šasi zesilovače propojil drubým kablíkem se zemící zdířkou na filtru. Nejenže zmizel brum z připojení přehravače CD/DVD do sítě, ale snížil se i jeho zbytek v základním šumu. Kdybych se vykašlal na filtr, a zem připojil rovnou na kolík, asi by to vyšlo na stejno. Tak jsem si zabastlil akorát pro pocit.
      Kdybych chtěl naprostou dokonalost, tak předzesilovačem vestavěným do gramofonu, protože nejlepší kabel je žádný kabel, napájení akumulátorem, připojení do některého z linkových vstupů. Line-in je uchometricky tichý i při volume naplno.

      Nafotím, popíšu, pošlu.

      Akorát, co s tím Dualem? Zjistil jsem, že vibrace motorku se přenášejí přes ozubený řemínek na regulátor rychlosti a z něj na šasi. To by znamenalo, že motorek vyměnit za stejnosměrný s elektronickou regulací, a přizpůsobit to tak aby funkčnost ovládacích prvků gramofonu byla plně zachována. Vím jak, jenže otázka jestli to stojí za to.

      Alternativou je Dual nechat pro přehrávání, kdežto nový gramofon používat jen pro digitalizaci, k tomu účelu doplnit o korekční předzesilovač se sluchátkovým výstupem pro monotoring, a všechno napájet akumulátorem.

      Vymazat

Tohle je filiálka Útulny a platí tu stejná pravidla. Až na to, že tu se o politice a podobných věcech bavit nebudeme.