pondělí 21. prosince 2020

Gramofonování

Aneb Vánoce trochu úplně jinak






   Vánoce bastlíře? Ty má, když se mu povede něco postavit nebo vylepšit. (To mi povídejte.) Protože kupodivu není ani tak důležitý výsledek, ten se dá občas koupit - pravda za spoustu peněz -  ale cesta ke kýženímu výsledku. Se všemi těmi dílčími úspěchy, nezdary a  peripetiemi. Čím větší problémy musí bastlíř překonávat, tím větší má nakonec radost. 
Ono to fakt funguje!  
StK



   První gramofon, který jsem potkal, bylo třírychlostní gramorádio President na základě rádia Popular. Na něm jsem od zhruba šesti let hobloval desky, většinou standardní, 78 otáček. S hudbou příslušnou původu gramofonu, z let padesátých, ale i předválečné. Také už moderní malé desky 45 otáček, s tehdejšími hity a malá 25 cm ale i větší elpíčka s “vážnou hudbou“. Mou nejoblíbenější vypalovačkou byla Beethowenova osudová. Papapapá… Na desce s nápisem Československá dlouhohrající deska. Přenoska pro to měla naklápěcí hlavičku, tím se nastavoval hrot pro standardní desku nebo desku dlouhohrající. Asi v roce 1969 strejda koupil zesilovač Tranziwat TW40, třípásmové polystyrenové soustavy z HiFi klubu a automatický gramofon Dual 1219. Ten tehdy byla špička, s vložkou Shure M91 GD. Před tím koupil nějaký gramofon Tesla, jenže zapojil, gramofon vydával zvuky jako uáuá, tak zabalil a vrátil. První „hifi“ gramofon jsem měl daleko později, v „all in one“ Hitachi SDT 170. Hrál slušně, ale jako celek to byla navoněná bída. K tomu třípásmové bedničky z HiFi klubu. V roce 1989 přibyl CD přehravač TESLA 902 a velké „CD“ reprosoustavy. Pak jsem za opravu audiotechniky dostal gramofon Garrard 401 s raménkem SME. Ve své době, letech šedesátých špička, tak jako předešlý typ 301 používaný ve studiích včetně BBC. I nyní ceněný, ale přespříliš. Přec jen masívní motor a náhon třebaže těžkého talíře přes stupňovou kladku mezikolem není ideální, stejně jako u Dualu 1219. K tomu zesilovač TW 600 CD z HiFi klubu. Ten jsem daroval přízni spolu s gramofonem NC 470. Z devadesátých let dodnes máme zesilovač NAD 304. K němu dvoupásmové stoustavy Magnat 202 a DVD/CD přehravač Panasonic.

   Nostalgie mě vedla ke hledání gramofonu ze „zlatého období“. Z Německa koupil poloautomatický řemínkový DUAL CS 506 ve výborném stavu. Stačilo vyčistit a seřídit Jenže časem se ukázalo, že pohon je hlučnější než bych potřeboval. Při běžném poslechu nevadí, jenže při digitalizaci desek už ano.


   Raménko je dynamicky vyvážené, vylehčené, tzv „low mass“ originální konstrukce DUAL, s jednošroubovým uchycením vložky DUAL, výroba ORTOFON, konstrukčně i parametricky shodná s nynějšími vložkami OMB 5 až 30, s pružně uloženým protizávažím. Přítlak po rovnovážném vyvážení je přesně nastavitelný pružinkou, Tak i antiskating. Motor je synchronní, osmipólový, zavěšený na třech silentblocích ze syntetické pryže navlečených na sloupcích pevně matkami M4b přitažených ke kovovému lisovanému šasi ležícího na čtyřech vinutých pružinách sololitového soklu zespodu krytého plastovou vaničkou. Náhon je plochým řemínkem na vnitřní přírubu bodově nýtovanou k odlitému hliníkovému talíři na obvodu opatřeného stroboskopickými značkami osvětlovanými doutnavkou. Změna otáček 33,4 a 45 přehazováním vidlicí po stupňové lamelové řemenici z bronzu přesně pasující na hřídel motoru a proti posunu zajištěné dvěma šroubky. Regulace otáček změnou průměru řemenice zasouváním kuželíku ovládaného mechanismem spojeným ozubeným řemínkem s otočným regulátorem. Při zjišťování příčin hlučnosti jsem rozebral motor, vyčistil, namazal, zkontroloval vyvážení rotoru. Motor sám o sobě je tichý, trochu hučí od střídavého napájení. Typická hlučnost je způsobena lamelovou řemenicí. Přenos vibrací byl významně snížen výměnou silentbloků za vlepené nové z mechové pryže, kterými procházejí šroubky M2 s podložkou pod hlavou a procházejícími původními otvory v šasi s nalepenými disky z milimetrové pryže, tak že se šasi nedotýkají, a proti vypadnutí uchycené matkami dosedající přes podložky. Motor je nyní volně zavěšen a výška řemenice a svislá poloha jsou seřiditelné matkami.

 Seřízení je kritické pro správnou funkci přehazovacího mechanismu. Další snížení hlučnosti je možné lepší konstrukcí silentbloků na kterých vizí motor a silentbloky v šasi namísto jen pryžových podložek. Potíž je v tom, že část vibrací se na šasi přenáší přes ozubený řemínek regulace rychlosti. Prototypová úprava se osvědčila, do definitivní se pustím až budu mít čas a náladu. Jestliže podle výrobce, odstup hluku je 70 dB, samozřejmě, že měřeno přes filtr, podle mě s odřenýma ušima, konečná úprava by odstup zlepšila tak aby hluk nevyčníval z hluku prázdné drážky. Tohle nechám uzrát a počkám až narazím na vhodný materiál pro oboje silentbloky. Měkkou gumu či elastomer tak 40 shore.


    Mezi tím jsem hledal jednoduchý gramofon pro digitalizaci. Z roztodivných gumičkofonů prakticky podobné konstrukce s šasi z lisovaných pilin vybral Reloop Turn 2. Vyrobeno v Číně, navrženo v Německu. Klasika. Stejnosměrný motorek přes silentbloky upevněný ke kruhové destičce natvrdo přišroubované k šasi, náhon plochým řemínkem na vnitřní okolek odlitého hliníkový talíř lehkého asi 550 gramů. Kovovoplastové staticky vyvážené raménko s odnímatelnou hliníkovou hlavičkou pro půlpalcové uchycení vložky, vyvažované pružně uchyceným závažím. Pružinový antiskating. Konstrukce typická pro více gramofonů téhle kategorie a původu. Technicky účelné a čisté provedení. Vložka Ortofon OM10 s eliptickým hrotem, doporučený přítlak 1,5 gramu. Veškerá automatika žádná, ani koncové vypínání. Za tu cenu lze koupit i poloautomatický gramofon, dokonce i automatický a dokonce i s přímým náhonem a navíc i efektně vypadající. Jenže není všechno tak dobré jak vypadá zvenčí, udávaný odstup 50 dB. Tak to bych si nepomohl, to je dobré tak pro diskotéku. Však je i v takovém stylu. Na druhou stranu, chtěl jsem gramofon klasické konstrukce, a ne „highend pro chudé“ jako je například PROJECT, se synchronním motorkem a s náhonem na obvod talíře. Ani dražší klasické řemínkové mě nezlákaly, všechno je to na jedno brdo, různé variace na stejnou konstrukci, lišící se vzhledem a komfortem. Čím složitější technika, tím víc problémová. Zvlášť když se šetří každým centem. Základní vlastnosti jsou stejné bez ohledu na naleštěné prdy kolem. A jestliže nějaké problémy, ať nejsou drahé.

   A problém byl. Gramofon pěkný, čistě provedený. Talíř sice lehčí, ale přesný, ložisko vzorové. Raménko už seřízené. Napájení externím adaptérem. Jenže…. Připojil přiloženým kabelem, propojil zemnící šroub gramofonu se zemnícím šroubem zesilovače, a ...Brummmmm. Však jsem čekal nějakou zradu. Odpojil adaptér, brum se trochu zmenšil. Ze společného „psa“ odpojil DVD přehravač, brum se trochu zmenšil. Jenže při hlasitosti naplno, pořád fuj. Tak bylo klánie a porubanie. Zjistil, že dodaný kabel, ta nejlacinější „tkanička“ je mikrofonický. Aha, stínění. Tak to máme jeden problém. Co dál.. Rozebral jsem gramec na prvočinitele. Kdyby ho rovnou dodávali jako stavebnici, ušetřili bychom všichni. Vzal desku s elektronikou a raménkem. Připojil k zesilovači a zkoušel. Kterej vůl propojil raménko s výstupními cinči přes tišťák s elektronikou napájení motoru…


   Bude se postupovat systematicky. Napřed lepší kabel. Jakýkoli lepší. U Rasla na Vinohradech, no nekupte to za sedmdesát korun. Ale pěkný tlustý, metr dlouhý. Muzikanti ho prý kupují a chválí si ho. A hele, pomohlo to. O moc lepší. Na tu neskutečnou láci. U Rasla měli pravdu. Tak co s tou prasárnou na tišťáku, koukám na zapojení… Tišťák chycený zemnící částí na kovovém úhelníku dvěma úchyty. A hele, část s výstupními konektory by se dala… odříznout. Tak. Na úhelníku zůstane jen tahle, druhý úchyt se přehodí z odříznuté části s elektronikou. Nějaké pájení a vrtání. Elektronika pro motor se přišroubuje k motoru. Napájení půjde pěkně daleko od signálové cesty. Mezi tím v železářsví u Rouska v hrabací výprodejové bedně našel exkluzívní jeden a půl metrový AV bytelný trojkabel. 240 Kč. No nekupte to. Odtrhnul třetí lajnu, z dvoulajny odstřihnul necelých půl metru, i tak dlouhé s rezervou. Potřebné konektory vzal z té třetí lajny. Pospojoval a zázrak. Jen slaboučký brum v šumu zesilovače vytočeného naplno. Všechno poskládal dohromady. Vzal stroboskop, došteloval otáčky, trimry přímo v motorku přístupné přes pěnovou ucpávku, nepohodlné, ale šlo to. Co bych ještě, co takhle stínění pod základnu raménka a přes výstup? Hliníkový plech z hobbymarketu, 0,8 aby se dal stříhat. Zas o trošičku lepší.

   Když už se v tom hrabu, raménko je drobet mikrofonické. Že skrz něj vedou drátky jen tak? Vedly. Akorát při demontáži hlavičky jsem je utrhnul. Naštěstí čistě od konektoru. Nasoukal proužek nula nic vážícího molitanu, připájel drátky, sestavil. Už nemikrofoní.

   U Dualu je low mas ramínko. Co zkusit z vložky vyndat závažíčko, snad rozsah vyvážení bude stačit. Stačil. Nasazuju měřící desku, 80 Hz ručně roztáčím talíř bez řemínku, otáčky klesají, kdy že raménko začne rezonovat….těsně před zastavením. Okometricky kolem 10 Hz, možná níž. OM10 je dost poddajná, lehčí raménko by mělo být lepší pro sledování drážky. Udávaná redukovaná (setrvačná) hmotnost je asi 25 gramů. To je pro tuhle vložku taktak, aby rezonance nešla pod 8 Hz, každý gram dolů se hodí. Raménko SME 3009 se na téhle frekvenci klepalo jak někdejší pračka Tatramatka. Takže dobré.


   Co dál? Prozkoumám vyvážení talíře. Ložisko znovu ven, talíř svisle, roztočit, pro jsitotu nad duchnou kdyby spadnul. A hele, ono to trochu lomcuje. Tak fix a točit a točit a dělat značky. Pak kousek samolepící pásky na horní úvrať, smotek pájky odhadnuté hmotnosti, ubírat, přidávat, roztáčet až lomcovat přestalo. Tak to bychom měli. Zatlumit talíř aby nezvonil. Viděl u nějakého vyššího typu. Guma v Ječné ulici. Pruh samolepící pěnové pryže. Výsledek jak z fabriky. Jenže ložisko je solidní. Vyrábí stejná čínská fabrika. A výrobce pro fajnové šmekry doporučuje zatížení středu gramodesky až půlkilovým závažím. Co to využít pro zvýšení setrvačnosti talíře? Nejlépe na obvodu. Kdyby byla závažíčka, samolepící. Jsou. Pětigramová v páscích po osmi. Pro vyvažování kol motocyklů. Olověná. Objednal. Nalepil do vnitřního obvodu. Přesně, jen z posledního musel odpižlat asi třetinu. Pěkně to vypadá. Kdybych objednal pochromovaná, ani bych se nemusel o moc víc plácnout přes trezor, no, stejně by nebyla vidět. Zkusil vyvážení, aha, musím zpátky nalepit vyvažovací závažíčko... Neuvěřitelné, ono to nehází. A jak dlouho se točí než se zastaví. A to v ložisku je dost hustý olej.


   Tak to všechno vyzkoušíme. Pohon tichý, navíc mezi destičku s motorkem a šasi jsem vložil tři tenké gumové podložky. I tak je rezerva pro případnou úpravu aby se vibrace nepřenášely přes samořezné šroubky. Hlasitost naplno…. Nemohlo by to být ještě tišší? Trošku rušení když ruku přiblížím k přenosce. Když se dotknu stínících plechů, i slabé rušení zeslábne. Dotknu se svorky na zesilovači, zeslábne. Odpojím napájecí adaptér, zeslábne. Koukám na spodek, krycí plastovou vanu jsem zpátky nedal. Odpojím přívod k přepínači rychlosti, zeslábne. Aha, vede kolmo k raménku. Bude třeba odstínit. Dotknu se elektroniky napájení motorku. Brum zesílí. Proč? Vždyť je to společně uzemněné. Co když...Smyčka? Odpájím od očka propojení zemnění ložiska talíře. Brum výrazně zeslábnul. Jen slaboučké rušení v šumovém pozadí. Už jsem na hranici technických možností. Odstup podle návodu je větší než 65 dB. Co si pamatuji jak šuměl kazetový magnetofon s udávaným odstupem 64 dB s Dolby B, odstup pohonu a elektrického rušení gramofonu je výrazně větší. Při daleko silnějším hluku drážky desky je zanedbatelný. Nemá význam jít do extrémů. O tom, že místo původní filcové podložku pod desku jsem objednal pryžovou, pod tu, že jsem udělal tenkou ze silikonového válu na těsto, se rozepisovat nebudu. Doplňky. Snad jen ještě lepší kabel. Stínění tvořené signálovou zemí není dobré. Kouknul na hihgend za majlant jak to mají udělané, kolem kabelu je další stínění opletem s připojením na kostru zesilovače a případně i gramofonu. Nesmí se dotýkat kovového pláště konektorů. Výsledek je jako by to všechno bylo v jedné plechové krabici. Přes stínící oplet je hezký izolační krycí oplet, na koncích ukončený termosmršťovkou, z každého konce kouká zemnící kablík. Má to zvučný název a stojí to majlant. Nebo dva majlanty, nebo víc majlantů.


   Konečně mám gramofon jaký bych si představoval, že má vyjít z fabriky. A co zábavy jsem si užil. Kolik by takový stál hotový? Hodilo by se zapínání raménkem a koncové vypínání. Jenže to už je vyšší dívčí protože elektriku pod raménko nechci vést. Dost na tom jak se projevuje dvoulinka k přepínači rychlosti. Také ho mohli dát na druhou stranu k vypínači. Buď doplním o stínění, nebo přehodím. To už jsou maličkosti. Stejně jako kam umístit kontrolku zapnutí. Nějakou highendovou modrou, ostrou… To byla legrace. Asi zelenou nebo žlutou. Tak akorát. Ještě mě láká přikoupit korekční předzesilovač pro přenosku, všechno to napájet akumulátorem, jen je otázka, jestli předzesilovač by dobře fungoval na 12V, když je na 18V. Mám volný 12V akumulátor, bylo by to jednoduché. K tomu baterkové nahrávadlo, jen vyřešit orientační příposlech.



    Časem vyměním nožičky za nějaký highend a doplním o podložní desku proti vibracím. Vše samodomo. Deska od Highendprdů by stála jako gramofon. Když jsem na Internetu hledal co a jak je uděláno, jak se řeší a kolik to stojí, pročítal diskuse, valil jsem oči co všechno je možné a za kolik je možné i nemožné až převážně a úplně nemožné. Svědci Hifistovi. O tom a o nich jindy. Mně stačí když to nehučí, nebrumí. 

Že to obyčejně hraje.

Sepsal (a prožil) Schumacher


24 komentářů:

  1. Ke stínění:
    Profi gramofony jsou celokovové a většinou železné. Nevím, proč to nedělají z pilin... Možná proto, aby nemuseli dumat co s čím spojit a uzemnit. Zato RIAA zesilovač bývá nakrvavený hned pod přenoskou. Napájení mívají dvojí- jeden eliminátor napájí předzesilovač a druhý motorek, startovací magnety, spouštění přenosky atd. a odpovídající obvody. Ale moc o tom nevím, opravoval jsem jenom jeden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je tradice. Tak se dělalo. Viz Garrard. Popisuješ přesně. Také nejsou nejnovější. Staré stroje. Dobře udržované. Robustní žentoury, odolné proti otřesům. Nijak šetřící desky.
      RIAA předzesilovač zesilovač hned pod uložením raménka přenosky je nejlepší řešení. Zvažuju, že bych dal přijatelných 1700 za předzesilovač PROJECT, vykuchal, a tišťák dal tam jak píšeš. Linkových vstupů mám dost, připojil bych do vstupu pro CD. Jenže by bylo třeba napájení. Dva adaptéry a dvoje vedení se mi nelíbí. Potřeboval bych jeden adaptér 18V se stabilizací 12V pro motor. Do dalšího pokusničení se mi nechce. Nynější kvalita je nadstandardní. Už na tom jen hledám vši. Externí předzesilovač leda pro digitalizaci. Když už. Až a jestli na ni budu mít náladu.
      Podle toho čeho se doberu, povídání bude mít pokračování.

      Vymazat
  2. Heuréka!
    Nechlal stínění pod přenoskou spojené se zemí.Odstranil stínění nad destičkou s konektory. Je dostatečně stíněná úhelníkem na kterém je uchycená. Tišťák napájení motoru zůstal nepropojený se zemí. Zbytečný propojovací kablík, dříve spojující zem tišťáku s ložiskem talíře - viz foto, a se zemnícím výstupem, jsem z tišťáku ukroutil, nechtělo se mi šroubovat a pájet.
    Nyní rušení je slabší než šum phono vstupu zesilovače, slabě rozeznatelný jen při hlasitosti naplno. Hluboko pod základním hlukem desky. V pořádku i pro digitalizaci. Vyzkouším a podám hlášení.

    OdpovědětVymazat
  3. No,já jsem si to přečetla,Schumi, ale bylo to, jako bych četla čínsky. Nicméně díky. Obdivuju entuziasty!!!! V rádiu jsme s gramofony moc nepracovali, muzika a reportáže byly na páscích. Spíš bylo zapotřebí dobře umět ovládat obrovské stolní magnetofony, což ale byla celkem brnkačka. To bylo v době koně, dneska už je všechno jinak. Napadlo mě,že bych mohla shromáždit svoje někdejší kolegy - a pokud ještě jsou naživu, zařídila bych u ředitele rádia na Vinohradech exkurzi.Setkávali jsme se ještě před několika lety a už nás moc není - Ludvík Vaculík už nepřijde, ale mohli by přijít Svěrák a Čepelka, Josef Kleibl, zakladatel Meteoru a další chlapci, jejichž jména by dnes nikomu nic neřekla, ale otisk jejich práce bude ve zdech rádia navěky. Tedy pokud ten stoletej barák nespadne. Asi bychom si to moooc užili. Musíme ale počkat, co nám dovolí korona.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Meteor, co jsem se naposlouchal. Nyní už není co byl. Infantilní "žoviálnost", každou chvilku zbytečná vycpávací znělka, zlobí mě to.
      Na exkurzi bych rád. Zvlášť kdybych si mohl pokecat. Jenže je covid, tak by to asi nešlo. Ale kdyby to šlo...

      Vymazat
    2. Meteor...
      Dávno již tomu. Teď ho trochu nahrazuje ten chytrý mladík Daniel Stach na ČT24.
      Skromný a vzdělaný, vždy připravený. I rozhovory vede tak, že nechá mluvit pozvaného. A umí se ptát. Jak propastný rozdíl proti jiným "moderátorům".

      Vymazat
  4. Jojo, zanechat stopu...
    Pro mě třeba Jan Petránek nebo František Nepil. Všichni moudří lidé.
    Zůstává po nich stále víc prázdných míst. Zatím nezaplněných.

    OdpovědětVymazat
  5. Až nebude covid... Jednou zaleze do díry jako všechny epi- a pandemie (mor už taky nenajdeš - i když někde snad existuje) a mohli bychom se sejít v nejužším kruhu. Astra, Drak, Schumacher a Kocour. A kdyby to nešlo v pražském rádiu, tak kdekoliv jinde v Praze. Než nová vláda zruší důchodcovskou slevu na Pendolíno. Z něčeho tu díru v rozpočtu bude muset zaplnit. [;>))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Než zajde kovid, to si ještě počkáme. A já už toho času na čekání moc před sebou nemám-
      Schu - současného ředitele rádia neznám, ba ani nevím, jak se jmenuje. Netuším, jak by se k mojí prosbě zachoval. Setkávali jsme se s chlapci tady vedle mě v jedné hospůdce, bylo to pro všechny praktičtější, jednou jsme byli taky na Žofíně, zjara, to byla romantika.Tam nám Ludvík V. Donesl svoje alba známek, které byly seřazeny pocitově, asi tak, jak byl pocitový on. Znamenalo to, že obrázky na známkách měly souvislost jeden s druhým a vytvářely příběhy.Zajímavé postřehy.

      Vymazat
    2. Svoji rozsáhlou odpověď jsem napsala a neopatrným klikem jsem ji odeslala do háje...tak snad zase jindy

      Vymazat
  6. Nakonec jsem objednal nějaké díly na Garrarda. Nové mezikolo, "řemeničku" pro motor. Pro případ, že se mi zachce vyzkoušet jak moc může být dobrý gramofon s pohonem mezikolem. Když býval dobrý pro BBC...

    Ze sluchátek poslouchal nahrávku kterou před asi patnácti lety pořídil z něj na notebook. Hluk pohonu neznatelný. Pak ještě objednám vložky do knoflíkům a vložku do panelu pod ně. Šasi bude jak nové. Zrepasovat raménko a všechno vestavět do nového soklu. Který zatím nemám. Ne, že bych potřeboval další gramofon, jenže i cesta může být cílem.

    Prozatím

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gramofony už nemusím řešit, mám bývalého kolegu, který to dělá "ve mzdě" a rád. Koupil za pár peněz (tuším 8 klacků) od rádia profi gramec. Že ho tam už nebudou potřebovat, protože digitalizovali celý archiv gramodesek. Teď za ním chodí i lidi z rádia - protože v rádiu už žádný gramofon nemají... [;>))

      K starým nahrávkám: Po letech člověk slyší co neslyšel a neslyší co slyšel. Ono se to "nastavení uší" mění. Před chvíli jsem se hrabal v nahrávkách z loňského léta - les v poledne, večer, potůček, noc na vsi atd. Nechal jsem je na disku, že je příležitostně vymažu. A nakonec jsem to neudělal, ono to má kouzlo i přes ten šum AD převodníku. Ten šum tam tak nějak "zarostl" a už moc nevadí. Prostě subjektivní vjem, nálada. Možná až si to poslechnu zítra, tak to přesto vymažu. To je Tovje...

      Mezikolo: Mezi motorem a řemeničkou ano, k talíři bych to nedával, dává to podzvukové rány, protože ani to mezikolo není zcela kulaté. A navíc, aby se neomačkalo se musí nějak zdvíhat ze záběru.

      Ano - cesta je cíl...

      Vymazat
  7. Geniální nápady jsou někdy jednoduché. Vylepšete si gramofon téměř zadarmo... Odbručení nového gramofonu se povedlo. I pohon je natolik tichý, že na pozadí hluku drážky není rozpoznatelný.

    Nebyl bych já abych v polívce nenašel chlup. V těsné blízkosti gramofonu je slyšet bzukot motorku. Je slyšet i když ucho přiložím k šasi. Když snímací hrot položím na podložku spojenou se šasi, je slabě slyšet v základním šumu. Talíř ho z části odfiltruje, v praxi není znatelný. Jenže nemohlo by to být lepší? Mohlo! Motorek umístěný v otvoru v šasi tak aby se nedotýkal a přes tři gumové silentbloky je přišroubovaný ke kruhové destičce posazené shora na šasi pod talířem a přitažené třemi samořeznými šroubky. Tak je technicky řešena většina gramofonů téhle kategorie prodávaných pod různými značkami, ale vyráběných v jedné čínské fabrice.

    Nápad byl přidat další filtraci. Přitažení destičky k šasi přes silentbloky je neúčinné, protože vibrace se přenášejí přes vruty. Do rozsáhlé konstrukční úpravy uložení motorku se mi zatím nechtělo. Destičku lze vypodložit jen o necelé čtyři milimetry aby o ní neškrtal vnitřní lem talíře pro řemínek. Jak to jednoduše....

    Jednoduše. Existuje úžasný vynález. Kvalitní pěnová oboustranná lepící páska. Stačilo sáhnout do šuplete. Použil jsem tu, silná je asi 2 a půl milimetru, podle zkušeností drží fest.

    Místo tří šroubků tři kotoučky pásky, průměr 7 mm. Zázrak. Bzučení prakticky zmizelo. Úžasné. Dozvědět se to v Číně, ušetřili by zlomek centu za vrtání děr a za vruty.

    OdpovědětVymazat
  8. Pozor! Časem se odlepuje.
    I v rakertoplánu byly aparáty umístěná stěnách přidělány bez šroubků Ale ne samolepící páskou, ale samolepícím suchým zipem. Měl jsem kousek té hmoty, jsou to takové "hříbečky", obě půlky jsou stejné. Natlačíš na sebe - a pak to rveš dolů obrovskou silou. A "samolepidlo" z druhé strany? Nevím, ale nechtěl bych na něco takového upadnout. [;>))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle je prototypové reverzibilní řešení. Účinnost mě velmi překvapila. Z toho co jsem tou páskou kdy přilepil, už se neodlepilo. Odstranění je obtížné, páska se spíš poruší v materiálu. V případě odlepení použiju super pásku. Nebo vyseknu podložky z měkké gumy nebo ze specálního materiálu, například sorbotanu, a fest přilepím lepidlem. Hi tech řešení.

      U staršího gramofonu nakonec vyrobil silentbloky částečně s použitím původních. Hluk motoru samotného, bez řemínku, snímaný z neotáčející se desky není téměř slyšet. Bylo by to výborné. Potíž je jinde. Hluk komletního pohonu způsobuje ta lamelová řemenička opásaná řemínkem. Při montáži motorku do šasi jsem nebyl dost opatrný a trošičku ...okurvil..., napravit se nezdařilo. U firmy Dualfred objednal novou. Daň za spěch. Pak by to mělo být o něco tišší. Uši už mám naladěné abych v hluku našel část pocházející z motoru... Přesto tak tiché jako nový gramofon to z principu nebude. Kdybych sehnal nový malý stejnosměrný gramofonový motorek s elektronikou, troufl bych si na rekonstrukci pohonu včetně plně funkčních původních ovládacích prvků. V hlavě mám obrázek konstrukčního řešení modulu motoru a přepínače rychlostí s jemnou regulací otáček. Gramofon je výborný, slabinou je jen pohon s tou řemeničkou. Gramofon té řady se stejně konstruovaným pohonem je stále vyráběný a není levný...

      Nespěchám. Když už bych to podniknul, u raménka bych vyměnil speciální hlavičku za hlavičku pro standardní půlpalcové uchycení vložky. Mám. Raménko je technicky moc pěkné, dualovská klasika. Ne, že by to nové bylo funkčně horší. Šlo by i přehodit, jenže bylo by velmi pracné a prakticky by to nedávalo smysl. Spíš vyměnit pohon. K novému gramofonu by šlo i nádherné SME 3009, koukni na net na Garrard 401 s tím raménkem. Jenže nové třebaže ne tak hezké, je parametricky je lehčí, proto lepší. Tak svůj k svému. Ulevilo se mi, po úpravách mám parametricky nejlepší gramofon jaký jsem kdy měl. Tamto je jen technická výzva, která na mě nijak netlačí.

      Vymazat
  9. Jen malá poznámka - není to nakonec úplně nové, originální gramo?
    Vypadá to, že skončíš stejně jako já s vylepšením čínského mikrofonu. Zbyl z něho původní obal a konektor. Vlastně konektor ne, tam jsem pro jistotu dal NEUTRIK. [;>))
    Ale je fakt, že kostru odstříknout ze zinkové slitiny bych nezvládl.

    OdpovědětVymazat
  10. Kdepak. Je to pořád to samé gramo. Jako památná trpasličí sekera, u které z čas od času je vyměněno topůrko, hlava... A tak dokola. Viz Pratchett, Zeměplocha.

    Gramofony nejsou vyráběny v tak velkých sériích jako kdysi. Kdyby byly, nynější technologie by umožnila vyrábět je velmi kvalitní a lacino. Ale je to jako vyrábět parní stroje. Třeba malé, lehké,při nižším tlaku a teplotě páry s velkým podílem plastů, až na výrobník páry. Parní turbínky. Možná že parní a Stirlingovy stroje budou mít renesanci. Tak i vodní mikroelektrárny.

    OdpovědětVymazat
  11. Jo, ale milovníci starých časů to budou nést s nelibostí. Trvalo mi několik let, než jsem si zvykl na digitalizaci. A to jsem přitom bezpečně věděl, že se ji vyhnout nelze.

    Přenosnou elektrárnu do batohu jsem kdesi viděl. Vodní turbína do potoka, větrná turbínka (skládací), skládací fotočlánky a velký akumulátor s měničem na 230V/50 Hz. Zelení by byli na vrcholu blaha. Takové vybavení pro Robinsona, až vyhyne lidstvo.
    No - málem jsem si to koupil. Zarazil jsem se až v okamžiku, kdy jsem si uvědomuil, že nejspíš dřív vyhynu já než lidstvo. A nejpozději vyhynu současně s tím lidstvem. [;>))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo a ještě klička, kdyby nebyl potok, vítr ani slunce. Třeba v podzemním labyrintu.

      Vymazat
    2. A oblíbené čtivo: Tajuplný ostrov. Cyrus Smith. Troska: Nemo.
      Běhounek: Trosečníci z Kronborgu. ...

      Vymazat
  12. Dual dostal nové vřeteno objednané z Bavor. Pohon ztichnul. Hluk pohonu je v prázdné drážce trochu rozpoznatelný při hlasitosti a basech naplno. Když se snažím rozeznat na základě zkušeností. Bez zvýrazněných basů zaniká v hluku drážky. V pořádku. Tak mám dva dobré gramofony. Kdybych se pustil do Garrarda, měl bych třetí. V dokončovacím procesu je kazetový magnetofon. O tom pošlu extra povídání.

    OdpovědětVymazat
  13. Docela jsem si povídání o přestavbě gramofonu užil. Stavěl a přestavoval jsem gramofony ještě před "sametovou revolucí", kdy se toho v obchodech ještě moc koupit nedalo. A taky zesilovače, bedny atp. Taky si pamatuju, jak jsem vlastně ani neslyšel hudbu, protože jsem furt jenom poslouchal prázdný drážky, jestli tam není něco, co tam nepatří ;-)
    Po těch všech lžích a duchařině, která je slyšet v HIFI obchodech bylo tohle povídání jako studánka čisté technické vody. Svědci Hifistovi :-)))

    OdpovědětVymazat

Tohle je filiálka Útulny a platí tu stejná pravidla. Až na to, že tu se o politice a podobných věcech bavit nebudeme.