čtvrtek 27. března 2014

Jurský park ještě žije!





   Když se u nás začala objevovat rozhlasová stereofonie, byl jsem už učeň na slaboproudém  oboru. A o stereofonii se psalo, teoretizovalo a zkoušela se v praxi. Bylo to nové, fascinující. Spolužákův táta hrál jistou dobu na trubku v jednom baru ve Vídni a jako hlavní "úlovek" si z Rakouska přivezl "chasis" stereofonního gramofonu, stavebnici lampového stereozesilovače  a několik desítek stereofonních LP desek.
V jeho bytě v budově Čs. rozhlasu v Ostravě se pak scházeli profesionální muzikanti i rozhlasáci, aby si to kouzlo "prostorového zvuku" mohli poslechnout. Pak se stereo začalo pomaličku prosazovat i v rádiu. 



Zdeněk Vaníček píše:   První pravidelné stereofonní vysílání na světě bylo zahájeno v USA v roce 1961, jako druhý stát následovala Kanada v roce 1966. Evropské západní státy začaly postupně vysílat stereofonně od roku 1966. 
   V roce 1965. let proběhla v Československé televizi ve spolupráci s Československým rozhlasem předváděcí akce pro veřejnost způsobem, kdy jeden kanál byl reprodukován televizorem a současně druhý kanál rozhlasovým přijímačem. Lidé tenkrát stěhovali nábytek podle pokynů z televize v očekávání nevšedního zážitku. Uvědomíme-li si, že tehdejší rozhlasové přijímače měly reproduktor směřující většinou dopředu, ale televizory měly reproduktor na levém boku, zcela odlišné přenosové vlastnosti obou kanálů o fázování reproduktorů ani nemluvě, tak správný stereofonní efekt byl spíše dílem náhody. Při přecházení konferenciéra a zpěváků mezi pravou a levou stranou zde k jistému prostorovému rozlišení došlo.



   A pochopitelně jako u každého nového jevu se začali přít teoretici o tom, jak by se to správně mělo dělat. Úplně "nejsprávněji". Většinou to byli lidé, kteří o šíření zvuku sice dokázali napsat několikapatrové rovnice, ale nerozeznali  zvuk houslí od violy a violu od violoncella a to zase od kontrabasu. Takže jako nejsprávnější způsob snímání určili systém M-S snímání - jeden signál monofonním všesměrovým mikrofonem a druhý mikrofonem s osmičkovou charakteristikou, který snímal levou a pravou stranu. Chtěl-li někdo čisté mono, použil první kanál, na stereo se oba signály zkombinovaly v maticové trafojednotce, která dala "do pořádku" fáze a úrovně a z ní vyšel klasický X-Y stereofonní signál.  Pro "čisté" snímání orchestru se X-Y používá dodnes, ale mikrofony se používají dva stejné, s kardioidní směrovou charakteristikou nasměrované od sebe v úhlu kolem 90° - záleží na jejich směrové charakteristice. 

   Pak se používá systém A - B , kdy mikrofony jsou od sebe prostorově několik metrů vzdálené, ale míří stejným směrem. Používá se na sbory nebo na jiné, "líniové" zdroje zvuku. Systém X-Y je střízlivý, přehledný, "analytický", A-B je zase zase zvukově "bohatý" a "našlapaný". Ale kde kdo stojí příliš přesně určit nejde. Často se  používá kombinace obou způsobů. 

  Ve skutečnosti se hlavně v pop a beatové produkci používá elektrické SPOT stereo, kdy má každý nástroj svůj mikrofon, umístěný co nejblíže zdroji a jeho umístění na stereofonní bázi se řeší až na mixpultu "pan-potem", který v řiditelném poměru rozděluje monofonní signál do obou kanálů. Vzhledem ke způsobu, jak se taková produkce vyrábí - tj. mnohastopé postupné záznamy jednotlivých nástrojů a hlasů, kdy se většina účinkujících ve studiu vlastně nikdy nepotká ani jiný způsob nepřipadá v úvahu. Je to jako pásová výroba - když si takový snímek dáte na dobrá sluchátka, slyšíte izolovanost jednotlivých stop a po několika (desítkách) skladeb obvykle přestanete takovou produkci poslouchat vůbec. 


   Získal jsem před časem dvě "vložky" - mikrofony věhlasné značky Neumann - jednu s charakteristikou "osmičkovou" - tzv. rychlostní a druhou ledvinovou - tlakově-rychlostní. Z takového materiálu lze sestavit buď dva nezávislé mikrofony nebo právě stereomikrofon systému M-S. A jednotlivé kanály (mikrofony) budou mít původní vlastnosti "kardioly" a "osmičky". Kardiola (ledvina)  je nejobvyklejší mikrofon "všeobecného použití" a osmičky se používá třeba pro snímání dialogu dvou lidí nebo menšího sboru při playbacku, kdy podklad, na který se zpívá hraje z reproboxu a nemá být slyšet na nové stopě. Osmička má totiž téměř ideální potlačení signálů, které na mikrofon přicházejí z úhlu 90°.   
Takže: část zpěváků zleva, druhá půlka zprava a reproskříň kolmo na to. Jistěže se to dá dělat i na sluchátka (při dvacetičlenném sboru je to ale už docela hutné "hadí hnízdo" z přívodů ke sluchátkům),  polovina lidí chce slyšet podklad bez zpěvu, polovina se zpěvem a polovina z té poloviny tam chce slyšet jen sebe sama. Takže se s takovým "sborečkem" zvukař docela zabaví.


   M-S  systém jsou vlastně dva mikrofony a stereosignál se z nich vytváří až pak. Pokud nahráváte v terénu bez další aparatury, má to jistou (ne)výhodu - v jednom sluchátku slyšíte vše mono a v druhém jen stranový signál. Pokud máte v plenéru nějaký zdroj rušivého zvuku (traktor na protějším kopci např.,) můžete natočením "osmičku" ten zvuk téměř dokonale eliminovat. Pokud je třeba stereofonního "obrazu", pak v editoru podle potřeby přidáváte mono signál až do kýženého kompromisu. Šířku stereo báze máte v editoru pak "na knoflíku" a můžete zkoušet najít optimum. Moderní digitální editory navíc umožňují veškerém kombinace hlasitosti, fáze i barvy zaznamenaných signálů, takže příležitost "ke hraní si" je obrovská. 
   Neumann jsou navíc vložky "velkoplošné" a i při průměrném šumu předzesilovacího FET-u mají odstup šumu od signálu o cca 10 dB větší, než vložky používané běžně.  A to je při "lovu" tichých zvuků dost podstatná věc.




   Původně jsem uvažoval o výrobě "plnohodnotného" kondenzátorového mikrofonu s předzesilovačem, budičem trafa, symetrizačním trafem na výstupu a s výrobou polarizačního napětí pro vložku klasickým způsobem - vf. měničem. Jenže pak jsem vyměnil "nahrávátko" za jiné a to vstup P- 48 pro fantomem napájené mikrofony nemá.  Takže jsem nakonec (po několika dnech úvah) zvolil zapojení FET-u s otevřeným kolektorem, jednoduché, skoro bez součástek. Pro nahrávátka se jeví takové zapojení jako klasický elektretový mikrofon a napájený je z přímo nahrávátka napětím 1,5- 9V =. Jiného napájení netřeba 

   Zbývalo vyřešit polarizační napětí 45 - 70 V pro membránu. Tohle napětí nemá žádný odběr. Napadlo mě koupit 22 ks  3V knoflíkových baterek (usmlouval jsem u Vietnamce výraznou množstevní slevu) a ty sestavit do sloupce, který má na výstupu 66V =. Protože odběr je opravdu 0,000  uA, vydrží v mikrofonu až do konce své životnosti. Podle mé zkušeností nejméně 10 let.

   Protože se znám a vím, že by funkční zapojení mikrofonu "na prkénku" vydrželo (při mé lenosti) dlouho a že bych možná s tím "prkénkem" chodil i nahrávat, začal jsem nakreslením "centroplánu" M-S mikrofonu a zadáním jeho výroby malé firmičce FRESO. Čekal jsem, že si tu "jednokusovou sérii" na NC strojích mastně zaplatím, ale majitel pan Krupa mi účtoval částku příjemně nízkou. Takže mechanika mikrofonu existuje, polarizační baterie rovněž a koncem týdne se dám do zkoušení. 



   Až budou nějaké výsledky, tenhle článeček doplním, dovyrobím přiměřeně malé PS, pokud to půjde, tak objektivně věc změřím a s takto revitalizovaným  "Mikrosaurem"  vyrazím ven cosi natáčet..  A taky zkusím natočit tímto nejklasičtějším způsobem i nějakou operu - až se nějaká bude zkoušet.  


   Ale pro natáčení v plenéru mě ještě čeká výroba Windschutzu - drátěného koše, potaženého dvojitou punčochovinou.
Už jsme jich pár vyráběli v Ústavu (existují sice k dodání i hotové, ale cena byla opravdu  nekřesťanská:  +/- stejná, jako cena mikrofonu. Nechutné!



Zdá se, že opravdu patřím do "Jurského parku". Najděte si historii techniky rok 1956 - to jsem poprvé viděl televizi. Inscenaci "Císařův slavík". Když jsem se v srpnu roku 1970 vrátil z vojny, montoval jsem našim do televizoru II. program. A můj syn už měl pár roků, když jsme se se ženou zmohli na malý barevný televizorek. Ruský.  Naše TVP tehdy jednak nebyly k dostání, byla to tzv. "podpultovka", jednak byly drahé.  

Ví vůbec ještě někdo, co to je podpultovka?



To bude (někdy) pokračovat....


4 komentáře:

  1. Příjemné. Dýchla na mě atmosféra Hudby a Zvuku. Rád čas od času pročítám těch pár čísel co máme ve sklepě. V té době jsem ještě málem tahal káču, kdepak takovéhle kračky. No ne tak úplně, právě jsem si začínal hraát z baterkam i a žádovičkami. Pak jsem obdivoval strejdův Tranzivatt TW40, slavné polystyrenové bedny z HiFi klubu a gramofom Dual 1219 s vložkou Shure MG 91, který koupil v Tuzexu poté, co vrátil nějakou chloubu z Tesly, kterou rozbalil a která dělal jen vauuu, vauuu, ne a ne se pořádně točit. A stereofonní magnetofon Philips. A z téže doby světový kufříkový radiopřijímač Sony, asi RF 160 nebo tak nějak. Velmi citlivý, s karuselovým přepínačem krátkých vln, s fetem na vstupu, SSB a BFO. K tomu a později ke stereotuneru "Clumeckou anténu na stožáru s rotátorem. A chytal se Bay Drei, občas i docela čistě stereo. A k tomu bastlení předzesilovačů a shánění proslulých tranzistorů BFR 91...

    K těm nahrávkám po stopách ve studiu, no, nevím čím to je, ale nejraději mám živé nahrávky. Odpustím drobné nedostatky, ale mají šmrnc. K čemu poslouchací technika parametrů o kterých se tehdy jen snilo, když nahrávka je zprasená a následně i technicky dokurvená. No, na jednodenní hitovky v MP3 128 kBit to stačí. Abych si začal dělat zásoby cédéček s dobrými nahrávkami. Zásobu "discmanů" už mám, jen lituji, že jsem si ji nezačal pořizovat dřív, v jejich doznívající zlaté éře.

    Mám prosbu. Rád bych věděl, jak funguje firmou Panasonic vychvalovaný D-Sound zesilovač. Mám s ním přehravače SL470 a 595 (asi) a u té 470 ať dělal co dělal, zvuk připadá nějaký steriní a sevřený. U té pětistovky je lepší, je možné, že to je spíš sluchátkovým zesilovačem, na tom se dost šetří. Kdo má napríklad SONY D90 a D99, ať si je hýčká. Prý byly velice povedené.

    Koš pro Windschutz? Kdyby měl být kovový, použil bych jako polotovar rdátěný cedník. Když by měl být jen jako řídký koš, podle obrázku, potažený tkaninou, jestliže dse neočekává extrémní mechanická odolnost, spájel bych ho z cínové pájky SnCU4 nebo kdybych se chtěl plácnout nepříliš mnoho víc přes kapsu tak SnAg4. S oběma mám dobré zkšenosti, používám na namáhané spoje a vyráběl něco podobného. Dobře se s tím pracuje. Je to dost pevný materiál, má vyšší teplotu tavení než například Sn60Pb40 a dá se tím velmi dobře pájet, hlavně když máš pájecí stanici s nastavitelnou teplotou. Pro tuhle konstrukci se mi jeví jako ideální tloušťka 4 mm. Jenže nevím jak koš je veliký. K dostání v klempířských potřebách, jako bezolovnatá pájka se používá k letování měděných potrubí. Na poklep se mi jeví "hluchá", nehrozí kovové rozeznívání.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K D-sound:
      - přiznám se, že netuším, "vocás de". Zkusím se poinformovat, ale ono je to tak, že na straně "topičů elektrárenských" zdaleka není tolik krásných iluzí, jak na té "druhé straně drátu", hi-fistické.

      K multitrack postupům:
      Jistě, že je to slyšet. Už jenom proto, že základem snímku je na jedné stopě metronom. V několika tempech - ale metronom - protože jinak se dost špatně muzikantům dodržuje synchro. Ty nejkvalitnější nahrávky tohoto žánru používají třeba rukou hraný synťák/piano (obvykle autor hudby) a ten, pokud ví, jak které nástroje "zabírají", jak se zpožďují třeba když se přehmatává na kytarách nebo smyčcích a jak celou věc tempově zatíží sbory nebo dechy a jejich potřeba se občas nadechnout. To, že si každý může zopakovat svoji stopu kolikrát chce (tedy skoro - dle času a peněz na nahrávku) ale spontaneitu do výkonu nepřinese - o souhře ani nemluvě. V tomhle ohledu se výborně spolupracovalio vús Vladimírem Franzem. Ten všechny ty věci věděl a uměl používat. Škoda, že se nestal presidentem - aspoň bychom měli presidenta vzdělaného a vnějškově interesantního.Už vidím, co by takový český potetovaný (ale nepotentovaný!) president děsil činovníky EU.
      Vždy jsem zákazníka přemlouval, ať to točí co nejvíc "dohromady" třeba i s chybami. A to jsem šel sám proti sobě, protože práce "po stopách" je o dost delší a tudíž studio (a zvukař) více vydělá. Ale výsledek je sice bez hráčských chyb ovšem poněkud "tuhý".

      WIndschutz:
      kostra bude jako vždy z bronzovývh drátů (takové, jaké se používaly na telefonní vedení), spájené měkkou pájkou - ale předtím každé je křížení svázané květinovým drátkem. Když se kostra potáhne dvojitě dámskými punčocháči, nemá šanci jakkoliv rezonovat. Tady to bude horší kvůli divnému tvaru dvojčete. Když, tak použiji německý způsob - konec koše se udělá jako tunel ze sametu a ten se na konci stáhne do gumy jako u trenýrek, aby to neprofouklo odzadu.

      Dneska jsme soustružil z plexiskla držáky na knoflíkové baterky (měl jsem trochu času během zkoušky baletu), zítra nebudu mít čas, ale v pondělí možná dojde na nejhorší - na první praktické zkoušky.

      Vymazat
  2. Souhlas, radši na živo s chybami než po stopách dokonale sterilní.

    Držáky na baterky? Já bych je nasypal do trubky vhodného průměru a k sobě přitlačil pružinou na jednom konci. Ala Voltův sloup. A ještě jednodušeji, estliže se předpokládá životnost odnevidim do nevidim, nelopotil bych se s držáky, ale baterky propojil přiletovanými dráty, vyzkoušel a zalil do nějaké hmoty. To má výhodu, že lze přizpůsobit tvar sestavy pro nacpání do leččeho podle potřeby.

    Pro aplikace v prostředí nepřekračujícím o mnoho teplotu lidského těla, tzn. pro pokojovou teplotu, ovšem pozor na převážení ve velmi rozhicovaném autě, se hodí s shape plast ( též znamý friendly plastic a podobně, k mání např. v GME), tvárný jako plastelína při teplotě 60 C ( taví se ve vodní lázni 90-100 C). Modelovatelný rukou bez nebezpečí popálení. Po ztuhnutí, při pokojové teplotě má vlastnosti jako nylon a jiné polyamidy. Velmi houževnatý. Chemicky je to polykaprolaktam. Výhodně použitelný pro velké namáhání všude kde nehrozí vyšší teplota. Mnohokrát opakovaně použitelný, stačí roztavit. Po natavení se navzájem výborně spojuje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ad polarizační baterka: Přesně tak to bude uděláno - zapracováno do kovové ručky, vnitřní průměr 22 mm, baterky mají průměr 20 mm t.j. zbývá 2x1 mm na isolaci z celonové fólie, špunty: shora výstup + 66V a zdola ukostřit přes pružinu, finálně stříknout silikonovým olejem a po přišroubování konce (výst. konektor) na ně zapomenout. Na horním kontaktu bude cca 10 let +66V=. Ale ten horní špunt musí být z dobrého, nenavlhavého izolantu a to plexi je.
      Pájet na lihtiové články = zničit je. To se dá jenom bodovat a bodovačku sice v našich dílnách mají, ale takovou větší, asi tam na bodování karosérií od tanku.Umím sice přibodovat drát pomocí nabitého 10 G kondíku, ale dělá to kravál.
      A já kravál nerad.
      D-sound je jednak severská rocková kapela (nikoliv moje krevní skupina) a SW "kurvítko" pro kytaru. Kolelgové slyšeli jen o té kapele. Jinak - my nic nevííííme, jsme jenom hloupíííí zvukařííí... [;>).

      Vymazat

Tohle je filiálka Útulny a platí tu stejná pravidla. Až na to, že tu se o politice a podobných věcech bavit nebudeme.